Schema electrica la scuterele chinezesti 4t sau de alte tipuri

Schema electrica la scuterele chinezesti 4t sau de alte tipuri

Scris de
Schema electrica la scuterele chinezesti 4t sau de alte tipuri

Nevoia de deplasare rapida si eficienta, mai ales in traficul din marile orase, care poate fi, de cele mai multe ori, infernal din cauza numarului foarte mare de autovehicule, a condus la aparitia unor mijloace de transport eficiente si economice: scuterele. 

Astazi, scuterele sunt adesea intalnite pe soselele oraselor, dar si in mediul rural, deoarece sunt vehicule care economisesc bani si timp pentru deplasare. Printre avantajele de neegalat ale unui scuter se pot numara: abilitatea de a le manevra in traficul aglomerat, consumul redus de combustibil, impozitul anual redus comparativ cu o masina, pretul redus de achizitie, cheltuieli mici cu intretinerea, gasirea facila a locurilor de parcare exact acolo unde ai nevoie si, nu in cele din urma, aspectul vizual placut pe care multe modele il ofera. 

Scuterele moderne sunt echipate fie cu motoare termice eficiente pe benzina, fie cu motoare complet electrice. 

In acest articol vei afla mai multe detalii despre schema electrica a scuterelor din China sau a altor fabricatii care au propulsoare pe benzina, clasice sau in patru timpi. 

1. Schema electrica si rolul regulatorului de tensiune in pornirea si demararea motoarelor scuterelor pe benzina

Principiul de baza al functionarii unui motor pe benzina in patru timpi este legat de aprindere. Motoarele Diesel realizeaza aprinderea combustibilului – motorina – in camera de ardere a motorului cu ajutorul compresiei si prin autoaprindere. Spre deosebire de acestea, motoarele pe benzina cu care sunt prevazute scuterele au nevoie de un sistem electric care sa poata produce scanteia necesara aprinderii, in acest caz realizat pe baza benzinei. 

Primul motor cu aprindere prin scanteie a aparut in 1860. Sistemul acestui pionier al propulsoarelor era format din electrozi care erau incalziti din mediul extern, oarecum asemanatori cu bujiile incandescente pe care le folosesc si azi motoarele Diesel. Sistemele de aprindere mai evoluate erau formate din magnetou si rotor la care erau conectate bujiile. Magnetoul era practic un magnet care, prin rotatiile efectuate in interiorul unei bobine, producea curentul electric necesar aprinderii. Acest sistem electric de aprindere necesar demararii motoarelor termice pe benzina mai poate fi intalnit si azi pe scuterele foarte vechi din anii 50-60 ai secolului trecut, veritabile piese de muzeu. 

Scuterele moderne din prezent beneficiaza de aprindere electronica. Modul de aprindere electronica a aparut atunci cand s-a realizat nevoia de a obtine o tensiune net superioara care sa poata fi capabila sa ofere o ardere cat mai completa in cilindrii motorului cu scopul de a obtine o putere cat mai mare a propulsorului. In cazul unui scuter, motorul de dimensiuni reduse trebuie sa fie capabil sa ofere suficienta putere pentru a asigura parametrii de tractiune si de viteza adecvati. 

Avantajul major al pornirii cu ajutorul aprinderii electronice fata de vechile sisteme este dat de fiabilitatea considerabil crescuta, deoarece numarul de piese mobile din interiorul rotor-distribuitorului este redus, iar avansul scanteii este modificat automat in functie de regimul de turatie al motorului. 

Cele mai moderne scheme de aprindere la scutere privesc injectia directa care este un sistem cu adevarat revolutionar in domeniul motoarelor termice si care este bazat pe aprinderea electronica. Au disparut astfel toate elementele precum bobina, ruptorul-distribuitor, fisele de inalta tensiune etc. Elementul de baza ramas este cate o bobina pentru fiecare cilindru conectata direct la bujiile aferente. Controlul arderilor si al noxelor rezultate este superior, iar problemele vechilor sisteme de aprindere au disparut. 

2. Schema electrica a unui scuter: principalele piese componente

Schema electrica a unui scuter chinezesc, unele dintre cele mai simple si mai ieftine astfel de vehicule, se bazeaza pe magnetou pentru a produce energia electrica necesara aprinderii. O astfel de schema poate fi ilustrata in mod simplificat dupa cum urmeaza:

Schema electrica scuter - model schema electrica a unui scuter cu aprindere clasica

In ceea ce priveste piesele pentru scuter si alte componente ale partii electrice, acestea cuprind mai multe repere, dupa cum urmeaza: 

  • Electromotorul 
Schema electrica scuter - Electromotor piaggio gilera peugeot vertical 50

Detalii aici

  • Unitatea Cdi – sau mecanismul de declansare / eliberare a energiei electrice
Schema electrica scuter - Cdi racing honda dio 50 (af 27 28) tgb 50 atv moped 50 albastru - 5 pini

Detalii aici

  • Magnetoul (la modele de scutere care folosesc sisteme mai vechi de aprindere)
Schema electrica scuter - Magnetou gy6 125-150 - 11 poli (dc 12v)

       Detalii aici

  • Bobina de inductie
  • Releul de pornire
  • Releele de incarcare 
Schema electrica scuter - Releu incarcare 5 fire (12v)

    Detalii aici 

  • Releele de semnal
  • Sigurante electrice 
  • Becuri de far si de semnalizare
Schema electrica scuter - Bec far tip - fusta mare (p26s) 6v 15w

Detalii aici 

  • Comenzile de ghidon
  • Contactul
  • Instalatia electrica propriu-zisa – alcatuita din firele electrice de conexiune
  • Claxon

In concluzie, acestea sunt componente de scuter electrice si electronice care nu lipsesc din schema vehiculului. Acestea sunt eficiente, fiind usor de inlocuit chiar si de catre cei mai putin specializati. Prin urmare, achizitia unui scuter este o buna directie de actiune atunci cand vrei sa scapi de bataile de cap date de traficul infernal din marile orase sau atunci cand vrei sa realizezi economii importante, dar sa pastrezi o modalitate eficienta si rapida de transport personal. 

Surse foto: Pinterest.com, Atomico.ro

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *