
Fotografie de Anthony GEORGES pe Unsplash.com
Unealta foarte importanta in orice gospodarie, drujba trebuie pregatita foarte bine inainte de a fi utilizata. Rodajul devine o operatiune esentiala, avand o mare influenta asupra performantei si durabilitatii fierastraului pe termen lung. Astfel, dupa achizitia unei drujbe noi, se impune realizarea rodajului, deoarece fabricarea precisa a componentelor implica anumite frecari interne ce trebuie sa se acomodeze in timp.
Unii utilizatori tind sa trateze rodajul drujbei in mod superficial sau chiar sa-l ignore cu desavarsire, iar efectele negative ale aceste neglijente vor fi observate pe termen lung. Un motofierastrau care nu a fost rodat in mod corespunzator are o durata de viata mult mai scurta, poate consuma mai mult combustibil, iar puterea sa va avea de suferit. Din aceste motive, pentru a nu exista probleme pe viitor, se impune intelegerea si respectarea rodajului pentru o functionare perfecta si o durabilitate maxima.
In articolul de mai jos vei descoperi ce este rodajul drujbei, care sunt avantajele sale, ce pasi trebuie parcursi pentru efectuarea sa corecta si ce metode de curatare si de intretinere a motofierastraului trebuie puse in practica in vederea functionarii sale optime si a prelungirii duratei de viata.
1. Rodajul drujbei – Informatii generale
Cuprins:

Fotografie de Rk kuva pe Unsplash.com
Imediat dupa achizitionarea motofierastraului trebuie sa se aiba in vedere realizarea rodajului. Practic, este vorba despre o perioada de functionare controlata, pe durata careia se permite componentelor interne sa se aseze si sa se adapteze activitatilor ce vor urma.
Daca aceasta operatiune are loc, atunci vor fi evitate defectiunile ulterioare ale echipamentului, iar performanta acestuia va fi una maxima, in conditii de deplina siguranta.
1.1. Ce inseamna rodajul drujbei
Rodajul drujbei este un procedeu prin care se ofera motorului o perioada de acomodare. In acest timp, piesele mobile, precum pistonul, cilindrul si rulmentii, se aseaza in mod corespunzator, uzandu-se putin inainte ca motorul sa functioneze la puterea normala. Toate piesele se adapteaza si vor functiona armonios impreuna. Pe o durata limitata de timp (cateva ore, de regula) drujba va functiona la turatii moderate. Pentru a proteja motorul in aceasta perioada de rodaj, se vor evita turatiile maxime si o mixtura de combustibil neadecvata.

1.2. Importanta si beneficiile rodajului unui motofierastrau nou
Un motofierastrau nou este, de obicei, o investitie serioasa, indiferent ca este vorba despre folosirea sa in cadrul activitatilor din gospodarie, fie in diferite proiecte mai ample. Importanta rodajului sau este foarte mare din mai multe motive:
- Un motor care a fost rodat corect va avea o uzura uniforma si limitata a pieselor, iar acest lucru contribuie foarte mult la sporirea duratei de viata;
- Motofierastraul functioneaza mult mai bine, mai eficient, are o putere constanta si un consum redus de combustibil;
- Riscul de aparitie a unor defectiuni mecanice este mult mai mic, asa ca si reparatiile costisitoare sunt de domeniul trecutului;
- Drujba este mai sigura pentru utilizare daca a fost facut rodajul corect, reducandu-se foarte mult posibilitatea de accidentare cauzata de functionarea sa in mod defectus.
Rodajul unei drujbe noi nu este optional, ci un procedeu obligatoriu pentru asigurarea longevitatii si performantei. Practic, cateva ore dedicate realizarii acestei operatiuni importante vor putea fi considerate ca fiind o investitie in performanta si durabilitate, motofierastraul functionand foarte eficient pe viitor.
1.3. Probleme ce pot aparea daca nu se face rodajul drujbei
Lipsa unei proceduri de rodaj poate duce in timp la aparitia unor probleme mai mari sau mai mici. Unele dintre aceste probleme ale drujbei pot afecta performanta si durata de viata:
- piesele mobile se pot uza prematur;
- motorul se uzeaza mai devreme, ceea ce ii afecteaza etanseitatea;
- performanta scade din cauza faptului ca motorul nu mai mentine turatiile corecte;
- motorul este suprasolicitat, se supraincalzeste si se deterioreaza;
- se formeaza depuneri de carbon pe componentele interne ale motofierastraului, iar performanta scade (cresc emisiile, se blocheaza segmentele, se gripeaza motorul).

2. Cum se face rodajul la o drujba noua – pasii necesari pentru efectuarea corecta a rodajului
Pentru a efectua rodajul este necesar sa se urmeze cativa pasi esentiali, obligatoriu de stiut de utilizatori. Unele proceduri ce trebuie executate intocmai vor permite componentelor drujbei sa se aseze si sa se adapteze, astfel incat sa functioneze impecabil si sa nu se uzeze prematur. Principalii pasi in efectuarea corecta a operatiunii la o drujba noua sunt pregatirea, prima pornire, functionarea la turatie mica, rodajul propriu-zis, folosirea unui mix de combustibil specific, durata si frecventa drujbei pe parcursul rodajului. Este important de mentionat faptul ca la drujba electrica sau la drujba pe acumulatori nu se face rodajul, deoarece lipseste motorul cu ardere interna si pentru ca sunt proiectate pentru a fi utilizate la turatii constante, neavand piese ce trebuie sa se adapteze.
2.1. Pregatirea drujbei pentru rodaj
Inainte de a incepe rodajul propriu-zis este bine sa se verifice componentele drujbei printr-o inspectare a motorului, lantului, sinei de ghidaj si prin observarea cu atentie a starii filtrelor de aer si de combustibil. Toate piesele trebuie sa fie intacte, sa nu aiba diferite defectiuni sau uzura din fabrica. Motorul va fi lubrifiat corespunzator, se verifica nivelul de ulei si se adauga lichid daca mai este necesar. In acest mod se vor preveni frecarile excesive si supraincalzirea in timpul functionarii.
Lantul si sina de ghidaj trebuie lubrifiate si ele, astfel incat taierea sa fie lina si eficienta. Se recomanda folosirea unui lant de calitate inalta, deoarece va usura foarte mult manevrarea drujbei. De asemenea, nu poate fi uitata nici ascutirea lantului drujbei in mod corespunzator pentru ca taieturile trebuie sa fie impecabile si sigure.
Tot in etapa de pregatire se incadreaza si reglarea corecta a carburatorului cu rolul de a controla amestecul de aer si de combustibil. Daca nu este facut in mod corect acest reglaj, atunci drujba nu functioneaza corespunzator, iar motorul se deterioreaza. In aceasta etapa este vitala respectarea recomandarilor producatorului cu privire la reglajele ce trebuie efectuate la carburator. Acestea trebuie sa permita functionarea motorului la turatii minime si medii, evitandu-se cele maxime. In acest mod se previne uzura excesiva si se asigura functionarea sigura a echipamentului in timp.

2.2. Rodajul propriu-zis la drujba noua
Cum se face rodajul la o druba noua? Prima pornire a drujbei este, practic, debutul in realizarea rodajului. Ea trebuie sa aiba loc doar dupa ce toate verificarile preliminare au fost efectuate. Aici trebuie incluse verificarile nivelurilor de combustibil si ulei si inspectarea componentelor esentiale pentru a descoperi posibile defectiuni vizibile. Motorul trebuie sa fie pornit la turatie mica, astfel incat piesele sa se adapteze si sa se previna in acest fel suprasolicitarea.
Durata recomandata pentru a functiona la turatie mica variaza intre una si trei ore (in functie de specificatiile producatorului). Se vor evita turatiile maxime, astfel incat piesele sa se rodeze in mod uniform, asezandu-se corect. Motorul va fi protejat si va functiona pentru o lunga perioada. Prin mentinerea la turatie redusa motorul se ajusteaza treptat, functionarea fiind mult mai eficienta.
In rodajul drujbei, un alt pas important consta in realizarea corecta a amestecului de combustibil. Proportiile adecvate de combustibil si ulei sunt vitale pentru evitarea problemelor tehnice si pentru functionarea eficienta a motofierastraului. Acest amestec asigura lubrifierea motorului si protejeaza componentele interne de uzura prematura, dar trebuie neaparat sa fie recomandat de producator, asa ca se vor respecta instructiunile in acest sens. Daca este vorba despre o drujba pe benzina, este recomandat sa fie folosita benzina cu un numar de octani adecvat (90-95). De asemenea, aceasta trebuie sa fie de calitate pentru protejarea motorului si realizarea unei combustii mai eficiente.
Uleiul folosit pentru realizarea amestecului cu benzina trebuie sa fie cel potrivit motoarelor in doi timpi. Cu ajutorul sau se va realiza lubrifierea eficienta a pieselor. Un ulei de calitate superioara, compatibil cu tipul de benzina, va preveni formarea depunerilor de carbon, iar performanta motorului va fi mult mai buna. Pentru a pregati amestecul de combustibil trebuie respectate recomandarile producatorului (standard este 50:1, adica 50 de parti benzina si o parte de ulei). In manualul drujbei este trecut raportul exact recomandat pentru modelul de echipament folosit.
Amestecul se face intr-un recipient curat din plastic sau benzina, adaugand ulei in benzina. Dupa amestecare se lasa lichidul sa se aseze pentru a permite dislocarea bulelor de aer. Respectarea proportiilor este vitala, pentru ca in acest mod se previne uzura prematura, se optimizeaza performanta si sunt reduse emisiile.
In primele ore de utilizare, rodajul trebuie sa se faca in mod continuu, cu anumite pauze ce trebuie respectate pentru a evita suprasolicitarea motorului, gradual, crescand treptat sarcina asupra motorului pentru a permite adaptarea eficienta a componentelor interne. Motorul se va mentine la turatii medii intre 3 si 5 ore. Dupa realizarea rodajului, drujba poate fi folosita in mod normal.
3. Metodele de curatare si de intretinere ale drujbei in vederea functionarii optime si a prelungirii duratei de viata

Fotografie de Senwart Machinery pe Unsplash.com
Pentru a mentine drujba in stare optima de functionare este important ca utilizatorul sa stie exact cum se curata si se ingrijeste acest echipament. In acest mod, se evita uzura prematura, mentinandu-se performanta sa optima si siguranta celui care o manevreaza. Chiar si cele mai bune drujbe au nevoie de rodaj, curatare si intretinere adecvate pentru a putea fi folosite cat mai mult, fara sa fie nevoie de reparatii mai mult sau mai putin costisitoare.
Cum se curata drujba? Printre principalele metode de curatare si intretinere ale drujbei se pot mentiona urmatoarele:
- Curatarea lantului drujbei dupa fiecare utilizare este esentiala. Se vor indeparta resturile de rumegus, de lemn sau uleiul uzat. Astfel, trebuie indepartat lantul in conformitate cu recomandarile producatorului cu o perie de sarma, apoi se spala cu degresant si se usuca foarte bine. Dupa ce se curata, se aplica un ulei special pentru a preveni coroziunea si a mentine lantul bine lubrifiat.
- Curatarea sinei de ghidaj (lama) este imperios necesara, altfel poate duce la blocarea lantului. Operatiunea se face foarte simplu: se indeparteaza lantul si lama, se curata cu un obiect subtire, sunt indepartate bavurile de pe margini, se pune iarasi sina de ghidaj;
- Nu poate fi uitata curatarea filtrului de aer care asigura un flux de aer adecvat catre motor. Daca filtrul este murdar, motorul se supraincalzeste si nu functioneaza corect. Pentru curatare se scoate capacul motorului, se indeparteaza filtrul, se curata si apoi se lasa la uscat inainte de a-l monta din nou.
- Curatarea bujiei trebuie efectuata pentru a nu afecta performanta drujbei. Se scoate bujia, se verifica electrozii, sunt indepartate depunerile, se verifica decalajul intre electrozi si se regleaza daca este cazul, apoi se reinstaleaza bujia.
- Lantul drujbei trebuie sa fie corect tensionat, asa ca este una dintre tehnicile de intretinere ce trebuie executate de proprietarul echipamentului. Daca lantul poate fi ridicat usor din mijlocul sinei de ghidaj, fara a opune o rezistenta usoara si fara a reveni la pozitia initiala, este necesara ajustarea tensiunii.
- Daca drujba nu este folosita o perioada mai lunga, se goleste rezervorul pentru a preveni deteriorarea sistemului de alimentare.
- Pentru o intretinere eficienta, este indicat sa se foloseasca piese si accesorii pentru drujba (lant, ulei, lama, dispozitiv de nituit lanturi, rola lant etc.) originale, recomandate de producator, proiectate pentru a se potrivi perfect echipamentului si pentru a oferi performantele pe care si le doreste utilizatorul.
- Revizuirile periodice vor fi efectuate intr-un service autorizat, dupa evaluarea starii generale a drujbei si identificarea unor probleme tehnice care depasesc competentele utilizatorului.
In concluzie, o drujba bine intretinuta va oferi utilizatorului performante maxime si va avea o durata de viata mult mai lunga, fara sa necesite vizite la service sau reparatii costisitoare. Respectarea instructiunilor producatorului si a sfaturilor specialistilor este esentiala in acest sens.